30 Mar

Paras musiikki nukahtamiseen

sleep_music

sleep_musicMusiikki on melko tunnetusti toimiva työkalu erilaisten tunnetilojen virittämiseen, ja myös nukkumaan mennessä siitä voi olla apua. Tätäkin aspektia on ehditty tutkia jo varsin laajasti, ja voidaankin todeta että tuutulaulut eivät ole enää ainoastaan vauvojen juttu – rauhoittavan musiikin kuuntelu rentoutuaksesi ennen nukkumaan menoa on hyväksyttyä ja jopa suositeltavaa.

Tutkimuksissa on selvinnyt, että musiikin kuuntelu nukkumaan mennessä saattaa auttaa jopa erilaisista unihäiriöistä kärsiviä ihmisiä avittaen saavuttamaan laadultaan ja kestoltaan parempaa unta. Musiikin soittaminen voi auttaa nukahtamaan nopeammin, heräilemään harvemmin yön aikana ja tuntemaan olonsa paremmin levänneeksi aamulla. Näistä hyödyistä ei kuitenkaan välttämättä pääse nauttimaan välittömästi ja saattaa kestää niinkin kauan kuin kolme viikkoa, jotta havaittavaa parannusta tapahtuu.

Vaikka ei ole täysin selvää miksi musiikki voi auttaa paremman unen saavuttamisessa, saattaa se johtua hyvän kappaleen rentouttavasta vaikutuksesta tai siitä, että oikeanlainen musiikki vapauttaa hyvän olon kemikaaleja aivoissa. Musiikilla on myös kyky aiheuttaa todellisia fyysisiä reaktioita, kuten sykkeen aleneminen ja hengityksen hidastuminen. Vastavuoroisesti musiikilla voi olla myös voimakkaasti kiihdyttävä vaikutus. Iloinen kolikoiden kilinä herättää pelaamisen riemun jokaisessa. Korkealuokkaista pelikokemusta tarjoava CabaretClub kasino houkuttelee innovatiivisella äänimaailmalla kuin muillakin erikoisefekteillä. Microgamingin luoma ohjelmisto toimii niin tietokoneella kuin mobiililaitteella, joten kolikkoslotit ja muutkin perinteiset kasinopelit sekä alan huippu-uutuudet ovat kaikki aivan käden ulottuvilla. Sivusto tarjoaa loputonta viihdettä, joten unettomien öiden ei tarvitse enää olla kärsimystä.

Yleissääntönä parhaiten nukkumista auttaa rauhoittava musiikki, jonka rytmi on 60 – 80 BPM, mutta henkilökohtaisilla mieltymyksillä on huomattava merkitys ja kannattaakin valita itselleen sopivin musiikki kokeilemalla. Yleensä tutut laulut toimivat hyvin, sekä “helposti kuunneltava” musiikki kuten klassinen, jazz ja kansanmusiikki.

Tärkeintä on välttää suosikkikappaleitasi sekä liiaksi mielialaa nostattavaa musiikkia, joka saattaa stimuloida aivoja liikaa kun koetat asettua nukkumaan. Kannattaa valita musiikkia, joka jotenkin mukautuu nukkumisympäristöösi ja rauhoittaa mieltäsi.

Seuraavassa on eritelty joitakin ehdotuksia, joiden toimivuutta voit kokeilla mikäli uni ei ota tullakseen kun sitä kipeimmin kaipaat:

  • Luonnon äänet – Luonnon äänet ovat suosituimpia nukahtamisen avuksi käytetyistä äänistä ja voivat auttaa siirtymään rauhallisempaan mielentilaan. Nämä ovat usein yksitoikkoisia ja toistuvia, voiden täten auttaa kääntämään ajatukset muualle ja rentouttamaan lihakset.
  • Ambient-musiikki – Tätä musiikkilajia inspiroi usein luonnon äänet ja voi saada aikaan rauhoittavia mielikuvia ja tunteita olematta häiritsevää. Näin ollen se voi auttaa rentoutumisessa.
  • Klassinen musiikki – Ollen lähinnä instrumentaalista, pidetään klassista musiikkia usein hyvänä unimusiikkina. Nopeatempoiset fuugat, konsertot ja muut vastaavat innostavat tahdit kannattaa unohtaa nukkumaan mennessä, mutta rauhoittavat klassiset sävellykset todistetusti edistävät hyvää unta ainakin opiskelijoissa ja vanhuksissa.